Päivitetty 4.2.2025
Japrapaatti
Y-tunnus: 3488971-7
Yksityinen naprapatia palveluiden tuottaja
Palveluntuottajan yhteystiedot
Naprapaatti Jari Eskelinen
Japrapaatti
Maaherrankatu 27, 70100 Kuopio
0402498422
japrapaatti@outlook.com
www.japrapaatti.fi
Toiminnan vastuuhenkilö
Naprapaatti Jari Eskelinen, naprapaatti (AMK)
Valviran rekisteröimä nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö 5/2024
Vakuutukset
Yrityksen vastuu-, oikeusturva- ja potilasvakuutus on Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvan kautta. Potilasasiamiesasiat Pohjois-Savon hyvinvointialueella.
Toimiala
Yksityinen terveydenhuollon palveluyksikkö, yksityiset naprapatiapalvelut
Palvelut: naprapatia, hieronta, harjoitusterapia
Toiminta-ajatus, arvot, toimintaperiaatteet
Toiminta-ajatus on tuottaa laadukkaita ja monipuolisia naprapatiapalveluja Pohjois-Savossa, Kuopiossa.
Naprapatia on erikoistunut tuki- ja liikuntaelinongelmien tutkimiseen, hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Naprapatia perustuu alan tuoreimpaan tutkittuun tietoon ja nojaa matemaattis-luonnontieteiden, lääke- ja urheilulääketieteiden sekä liikuntafysiologian osaamiseen. Vastaanotolla diagnoosin tekeminen perustuu anamneesiin ja toiminnallisiin, lääketieteellisiin ja fysiologisiin tutkimuksiin sekä ortopedisiin ja neurologisiin testeihin.
Naprapatia on manuaalista käsittelyä sekä harjoitusterapiaa. Harjoitusterapialla saavutetaan pidempiaikaista hyötyä toimintakyvyssä. Monipuolinen harjoittelu sisältää voima-, liikkuvuus ja kestävyysharjoittelua.
Naprapatian työtapoja:
harjoitusterapia: ennaltaehkäisevä, kuntouttava
manuaalinen terapia: pehmytkudoskäsittelyt mm. PIR ja hieronta, nivelmobilisaatio ja –manipulaatio, neuraalikudoksen mobilisaatio
ohjaus ja neuvonta: konsultaatio, harjoitusohjelma, moniammatillinen yhteistyö
Omavalvonnan organisointi, johtaminen ja vastuuhenkilöt
Omavalvonnasta vastaa Jari Eskelinen
Asiakkaan osallistuminen sekä asiakaspalaute
Asiakas osallistuu aktiivisesti hoitoon. Yhdessä laaditaan alustava hoitosuunnitelma, joka pohjautuu asetettuihin tavoitteisiin.
Asiakkailta kerätään asiakaspalautetta suullisesti hoitokertojen aikana ja palautetta otetaan vastaan myös puhelimitse ja sähköpostitse. Palautteiden pohjalta toimintaa kehitetään koko ajan taustalla.
Riskien tunnistaminen, ehkäisy ja korjaavat toimenpiteet sekä asiakasturvallisuus
Riskejä kartoitetaan jatkuvasti ja niitä pyritään välttämään ennalta mahdollisimman paljon. Hoidon kannalta tärkeää on anamneesi ja kattava taustatietojen kerääminen, jotta hoito voidaan suunnitella ja toteuttaa asiakkaalle turvallisesti. Mikäli hoidolle ilmenee mitään kontraindikaatioita, hoitoa ei toteuteta ja ohjataan asiakas tarpeenmukaiseen jatkohoitoon.
Toimitila sijaitsee ensimmäisessä kerroksessa. Huoneeseen astuessa on kaksi porrasaskelmaa. Toimitilojen siivouksesta vastaa vuokranantajan nimeämä siivooja. Siistimistä tehdään tarvittaessa myös itse. Tartuntatauteja vältetään sillä, että hoitoa ei tartunnan aikana toteuteta. Hoitopöytä desinfioidaan jokaisen asiakkaan jälkeen sille tarkoitetulla desinfiointiaineella.
Hoitopöytä on Treat-276, joka on lääkinnällinen laite. Mahdolliset hoitopöydän toimintaongelmat pyritään ratkaisemaan välittömästi ja tarvittaessa vastaanottoaika keskeytetään.
Terveydenhuollon laitteella tarkoitetaan terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain (629/2010) 5 §:n mukaan instrumenttia, laitteistoa, välinettä, ohjelmistoa, materiaalia tai muuta yksinään tai yhdistelmänä käytettävää laitetta tai tarviketta, jonka valmistaja on tarkoittanut muun muassa ihmisen sairauden diagnosointiin, ehkäisyyn, tarkkailuun, hoitoon tai lievitykseen. Toiminnanharjoittajan velvollisuuksista on säädetty terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain (629/2010) 24–26 §:ssä sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston antamissa määräyksissä 4/2010. Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden aiheuttamista vaaratilanteista tehdään ilmoitus Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle.
Poikkeustilanteessa esimerkiksi tulipalossa pelastetaan ensin henkilöt ja suoritetaan alkusammutustoimenpiteet turvallisuuden sallimissa puitteissa. Alkusammutukseen sammutuspeitteet ja käsisammuttimet ovat huoneen lähettyvillä. Pelastustiet ja poistumisreitit ovat määrätty ennalta. Edellä mainituissa tapauksissa ja sairaskohtauksissa soitetaan yleiseen hätänumeroon 112 ja tarvittaessa annetaan hätäensiapua.
Turvallisuutta uhkaavissa tilanteissa kuten ulkopuolisen henkilön uhatessa, otetaan yhteyttä poliisiin ja toimitaan ohjeiden mukaan. Ympäristö- ja luonnonkatastrofeissa esimerkiksi säteilylle altistavassa vaaratilanteessa noudatetaan viranomaisten antamia ohjeita.
Palvelun sisällön omavalvonta
Asiakkaan asema, oikeudet ja oikeusturva
Naprapatia on yksilöllistä ja asiakaslähtöistä, ja toteutetaan tavoitteiden ja toiveiden mukaan. Kaikkia asiakkaita kohdellaan tasa-arvoisesti ja hoidossa pyritään antamaan jokaiselle kaikki omasta osaamisesta. Asiakas saa itse päättää hoidon jatkosta eikä ketään painosteta. Oikeudet perustuvat lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista.
Ongelmatilanteissa asiakas voi olla yhteydessä Pohjois-Savon hyvinvointialueen potilasasiamieheen. Ensisijaisesti pyritään ratkaisemaan ongelmat ja reklamaatiot asiakkaan ja palveluntarjoajan kesken.
PSHVA:n potilasasiavastaavat ja puhelinnumero:
Anttonen Kristiina
Autio Raija
Kivari Arja
Mustanoja Minttu-Maarit p. 044 461 0850
Asiakastietojen käsittely
Asiakastietoja käsitellään luottamuksellisesti kuten terveydenhuoltoalan ammattilaiselta odotetaan. Terveydenhuoltoalan ammattilaisena työskennellessä on täysi salassapito- ja vaitiolovelvollisuus.
Asiakastiedot kirjataan Vello- potilastietojärjestelmään, jolla on A1-luokan, eli korkeimman luokan kriteerit tietojen keräämisen suhteen. Integraation kautta käyntikirjaukset tallentuvat Kanta-palveluun. Vain hoidon kannalta välttämättömät tiedot tallennetaan ja Kanta-palvelusta katsotaan tarvittaessa vain hoidon kannalta oleellisia tietoja kuten erityisalat (mm. naprapatia), fysioterapia, ortopedia, neurologia, fysiatria ja radiologia.
Tietoja ei luovuteta ulkopuolisten nähtäväksi. Asiakkaalla on halutessaan oikeus tietojensa tarkasteluun ja oikaisuun.
Omavalvontasuunnitelman päivittäminen
Omavalvontasuunnitelmasta ja sen päivittämisestä vastaa Jari Eskelinen. Päivittäminen suoritetaan vuosittain tai useammin tarpeen vaatiessa.
Kuopiossa 4.2.2025
